EEN HELE DAG LEKKER SLOEP VAREN, VERTREK VANAF LOOSDRECHT

Vanaf Loosdrecht naar Loenen aan de Vecht of naar Maarssen
en van daaruit over de Vecht naar Nigtevecht en verder naar Weesp en Muiden

VAN NAAR MINUTEN   KILOMETERS  
Maarssen Breukelen 55 :55 7km 7
Breukelen Nieuwersluis 30 1:25 4km 11
Nieuwersluis Loenen a/d Vecht :20 1:45 3km 14
Loenen a/d Vecht Vreeland 30 2:15 4km 18
Vreeland Nigtevecht 1:00 2:15 8km 26
Nigtevecht Weesp :50 4:05 6km 34
Weesp Muiden :30 4:35 4km 38

Vanaf Loosdrecht door de Mijndense Sluis

Vaar eerst naar de Mijndense Sluis van Leo Oor, (zie ook www.opaderuyter.nl)
Vaar via de Drecht de Mijndense Sluis in. De Drecht is daar erg nauw. Op een mooie zomerdag kan het even duren voordat u de sluis in kunt. Daarom is het noodzakelijk om vanuit de Drecht aan de linkerkant even te wachten. Vergeet na het invaren niet bij Leo Oor zijn winkel in te gaan, u zult er verrast worden.
Sloepen in de Mijdense Sluis betalen bij Leo tot 8 meter lengte € 3,50.

Openingstijden (1 juni 16 september): maandag tot donderdag van 9.00 tot 16.30 uur en van 17.30 tot 21.00 uur. Van vrijdag t/m zondag van 8.00 tot 16.30 en van 17.30 tot 21.00 uur. (BB D 19 W 70 L500)

Vanaf Loosdrecht door de Weersluis, de sluis van Opa-tje

Een alternatief voor een leuke tocht is om via de Weersluis te varen, voor velen nog bekend als de sluis van Opa-tje die er jaren heeft staan draaien. Vanaf de plas naar de Weersloot, langs de weilanden, De sloot is uitgediept tot ongeveer 80 cm. Onderweg een beweegbare brug (staat open). Pas op bij het invaren van de sluis, er zit een kleine "drempel" in. De sluis heeft zelfbediening, u zult de sluis zelf moeten schutten. Op het moment dat de sluis open gaat ontstaat er veel druk op de lijnen, met name voor de grotere sloepen is enige "mankracht" noodzakelijk. Een sloep van 8 ½ meter past er overigens met gemak in. De sluis is in 1999 geheel gerestaureerd en zelfbedienend gemaakt.

Sluisgegevens
Maten: Lengte 14.60 m; breedte 3.50 m; diepte 0.50 m; hoogte 1.80 m.
Openingstijden 1 april tot 1 november: 8.00 - 22.30 uur
Openingstijden 1 november tot 1 april: 8.00 - 18.00 uur.
Vooral door de late sluitingstijd is dit in zomertijd een ideale sluis voor een vaartocjt in de namiddag- en avonduren. Uit de sluis rechtsaf richting Loenen aan de Vecht of linksaf richting Maarssen (H 18 D 8.3 W 35 L 146)

Vanaf Loosdrecht door de Raaisluis en Sluis 't Hemeltje

Een derde alternatief is via de Raaisluis en 't Hemeltje, dus twee sluizen na elkaar. Vanaf de plas via jachthaven het Anker richting Raaisluis. De richting staat goed aangegeven. Ook de Raaisluis heeft een elektrische zelfbediening, deze is gemakkelijker dan die van de Weersluis. 

Sluisgegevens Raaisluis
Maten: lengte 20 m; breedte 4.20 m; diepte 1.80 m.
Openingstijden 1 april tot 1 november: 8.00 - 22.30 uur
Openingstijden 1 november tot 1 april: 8.00 - 18.00 uur. 
(BB en D 17 W 42 L 200) 

Sluisgegevens 't Hemeltje
Maten: lengte 54 m; breedte 7.50 m; diepte 2.90 m.
Boten langer dan 12 m hebben een vergunning nodig.
Openingstijden zijn wel wat beperkt: zie deel 2 ANWB wateralamanak.


Vanaf Loosdrecht door de Kraaienestersluis

Als laatste de route via Kraaienestersluis, gelegen tussen de Vecht en het Tienhovens Kanaal, tussen Maarssen en Breukelen. Deze sluis vormt de meest zuidelijke weg vanaf de Loosdrechtse plassen naar de Vecht. De sluis is geschikt voor sloepen. Ook deze sluis is onlangs geheel gerestaureerd en zelfbedienend gemaakt. Het handmatige bedienings-systeem is gelijk aan dat van de Weersluis.

Sluisgegevens
Aan de Vechtzijde van de sluis ligt de vaste brug met een doorvaarhoogte van 2,30m en een doorvaarbreedte van 4m.
Maten: diepte 0,80 m; kolklengte 30 m; kolkbreedte 5,50 m; doorvaarbreedte 3,30 m.
Openingstijden 1 april tot 1 oktober: 8.00 - 22.30 uur.
Openingstijden 1 oktober tot 1 april 8.00 - 18.00 uur.


Oorsprong van de Loosdrechtse Plassen

De oorsprong van de Loosdrechtse Plassen is terug te voeren op de vervening. Door de vervening werd land uitgegraven en stroomde water in de gaten. Op smalle eilandjes (de legakkers) werd de bagger te drogen gelegd die uit het aanliggende water werd getrokken (de trekgaten), zodat daar turven van gestoken konden worden. Nadien hebben wind en golfslag vat gekregen op de smalle eilanden, die geleidelijk aan verdwenen zodat er grote wateroppervlakten ontstonden. Aan de westzijde van de plassen zijn nog omvangrijke legakkers overgebleven.

Mooie dorpen op de oeverwallen

Bij het ontstaan van de Vechtstreek is de rivier de Vecht van grote waarde geweest. De rivier is een oude delta-arm van de Rijn. Regelmatig trad de Vecht buiten zijn oevers. Op de oeverwallen die hierdoor ontstonden zijn de kernen Loenen a/d Vecht, Vreeland en Nigtevecht ontstaan.


Maarssen

Van het begin van Maarssen is niet veel bekend. De naam Marsua of Marsna (wat moerassige grond - marse - betekent) komt voor op een lijst van bezittingen van de bisschop van Utrecht. Bekend is dat Hemericus van der Meer in 1083 een nieuw huis bouwde in de bocht van de Vecht. Dat zou er op kunnen duiden dat er al een huis had gestaan. Het Slot stond in de bocht van de Vecht. Dit kasteel werd door één van de latere bewoners, Steven van Zuylen van Nijeveld, 'Zuylenburg' genoemd. In 1672 viel het kasteel ten prooi aan de Fransen. Het werd geplunderd en in brand gestoken. Maximiliaan van Lockhorst liet in 1702 een geheel nieuw huis bouwen en rondom een prachtige tuin aanleggen, geheel in Franse stijl. Dit huis staat bekend als Huis ter Meer. Aan het eind van de negentiende eeuw echter kwam het verval.

Maarssen rondom het Kasteel

Rond het kasteel groeide het dorp. Eerst alleen maar van boeren. Pas in de 16e eeuw ontstond er rondom de brug een aangesloten bebouwing met aan de ene kant de 'Prins te Paard' en aan de overkant de brouwerij 'De Eenhoorn'. Grote kooplieden en beurtschippers vestigden er zich. Deze uitbreiding was te danken aan het feit dat Maarssen met andere Vechtdorpen een recreatiecentrum werd voor rijke Amsterdammers, die er in de 17e eeuw een tweede huis lieten bouwen.

Breukelen

De oudste vermelding van Breukelen dateert uit het eind van de 7e eeuw. Hier wordt het nog aangeduid als Attingahem. Deze naam verwijst naar een zekere Atto of Attinga. Diens  familie had langs de Vecht diverse stukken grond van de Friese koning in achterleen.
In de omgeving van Breukelen zijn prachtige kastelen te vinden, zoals kasteel Gunterstein, Nijenrode en Oudaen Kasteel Gunterstein. Breukelen heeft weinig ruimte om aan te leggen, in het centrum is een plein met een paar terrassen. Op zondagmiddag een favoriete plek voor fietsers en motorrijders.


Nieuwersluis, gevangenis aan De Vecht

Nieuwersluis is ontstaan doordat er een sluis in de Vecht werd aangelegd om de verbinding tussen Vecht en Angstel op hoog niveau te houden. Het dorpsbeeld van Nieuwersluis wordt gekenmerkt door de karakteristieke brug over de Vecht en de door koning Willem III gestichte kazerne. Deze kazerne heeft gefunctioneerd als een disciplinair depot voor dienstweigeraars en is nu in gebruik als een penitentiaire inrichting. Verder is Fort Nieuwersluis, onderdeel van de Hollandse Waterlinie, een markant punt in het dorp. Vanuit Nieuwersluis is het mogelijk het Amsterdam-Rijn Kanaal op te varen.


Loenen aan de Vecht, een idyllisch dorp, maar pas op de vlaggenmast!

De naam Loenen stamt af van de oude benaming Lona. De naam Lona kan afgeleid zijn van het Duitse Lo (lucus) wat bos betekent. De toevoeging 'na', komt ook voor in Hattna (Houten) en Marsna (Maarssen). In de loop van de tijd werd Lona verbasterd tot Loenen.
Loenen heeft haar naam dus te danken aan de oorspronkelijk bosrijke omgeving.

Een idyllisch dorp, de oude ophaalbrug, een oude molen en landhuizen met grote tuinen die grenzen aan de Loenderveense- en Loosdrechtse plassen, geliefd bij sloepvaarders en rustzoekers. De Vecht is hier smal, voor de meeste sloepen is er geen noodzaak de brug te openen, pas wel op de vlag, veel eigenaren verspelen bij de brug in Loenen de vlaggenmast. De gezellige dorpskern ademt sfeer en historie. Vaar rustig door Loenen aan de Vecht en geniet vanaf de rivier van het mooie dorp.

Van oorsprong is de dorpskern gelegen rondom de Dorpsstraat. Aan de rand van de oude kern staat de voormalige korenmolen "de Hoop". Kenmerkend is de kerktoren op het kerkplein. Deze toren staat iets scheef. Het oude klooster Beek en Hoff aan de Molendijk is sinds 1995 het gemeentehuis van Loenen. Sinds zomer 2008 is pannenkoekenhuis Vriens gesloten. De eigenaar heeft na vele generaties de deur dicht gedaan en geniet zelf van zijn welverdiende rust in de achtertuin van zijn voormalige restaurant.

Vreeland, een zuiver bewaard Vecht-dorp

Vanuit Loenen aan de Vecht is het ca 40 minuten varen naar Vreeland. Bij het binnenvaren kunnen sloepen goed onder het linker vaste deel van de provinciale weg door. Direct daarna vaar je het smalle deel van de Vecht en dorpskern Vreeland binnen.

Vreeland, voorheen Dorsen, dankt zijn naam aan de voormalige bisschoppelijke sterkte "Vredelant". Dit kasteel is in 1529 afgebroken. Vreeland geldt als het meest zuiver bewaard gebleven Vechtdorp. Het charmante dorp heeft de gietijzeren dubbele ophaalbrug en de monumentale panden met mooie oevertuien met veel hortensia's. Bij de oude ophaalbrug is in het oude brugwachtershuisje een klein winkeltje. Bij het uitvaren van de kern staat aan de linkerkant Vreelands beroemdste molen, de stellingkorenmolen "De Ruiter"
In de zomermaanden zijn er mooie concerten op een ponton in de Vecht.


Nigtevecht, tijd voor de lunch

Na Vreeland is het nog ca 45 minuten varen naar Nigtevecht, langs de mooiste plekjes van Nederland. Links voor het binnenvaren van Nigtevecht staat een poldermolen, de Garstenmolen, een achtkante grondzeiler uit 1876. Daarna vaar je via een scherpe bocht (rechtdoor is het Amsterdam Rijnkanaal) Nigtevecht binnen.

Nigtevecht werd in 1281 voor het eerst genoemd. Het was oorspronkelijk een langgerekt dorp op een rivierduin langs de linkeroever van de slingerende Vecht. Tegenwoordig heeft het een kleine dorpskom in de bocht van de rivier. Aan deze ligging dankt Nigtevecht ook zijn naam, het is een verbastering van 'Niftervecht', "aan de Vecht". Nabij het dorp, maar daarvan gescheiden door het Amsterdam-Rijnkanaal bevindt zich het Fort bij Nigtevecht.

Tijd om aan te leggen, tijd voor het laten bezorgen van de lunch

Midden in Nigtevecht is ter hoogte van de kerk en pont een publieke steiger alwaar "De Sloepen-lunch.nl" ook uw lunch aan boord brengt. De aanlegsteiger is direct naast het gele pontje "kantje boord" alwaar pontbaas Piet heen en weer tussen Nigtevecht en Nederhorst den Berg vaart. Bij de eenvoudige publieke steiger zijn geen verdere faciliteiten.

De kerk direct tegenover de pont, de prominente dorpspomp en de uit de 18e en 19e eeuw stammende bebouwing markeren het centrum. De Dorpsstraat is beschermd dorpsgezicht.
Nigtevecht is een dorp aan de Vecht in het noordwesten van de provincie Utrecht, behorend tot de gemeente Loenen. Het dorp heeft ca 1600 inwoners, een bakker, een café en een buurtsuper en is de thuisbasis van "de Sloepen-Lunch.nl®

Weesp

Na de lunch aan boord genomen te hebben is het tijd om door te varen richting Weesp.
De vaartijd over de Vecht naar Weesp is iets minder dan een uur. De Vecht is het komende uur vrij breed en landelijk. Een labyrint van woonboten markeert vrijwel de gehele route tot aan Weesp.

Al voor onze jaartelling werd het grondgebied van Weesp bewoond. De naam Wispe of Wesopa duikt voor het eerst op rond 1150. Weesp ligt direct aan de Vecht, in die tijd een belangrijke vaarroute. Gelegen op de grens van Utrecht en Holland was het van grote strategische waarde en had daar in die tijden ook flink onder te lijden. De omstreden stad werd, na enkele keren van 'eigenaar' gewisseld te zijn, in 1317 definitief Hollands gebied. Daarna ontwikkelde zij zich in sneltempo tot handels- en bestuurscentrum van de streek. Graaf Willem V van Holland erkende het belang van Weesp en verleende de plaats in 1355 stadsrechten.

De Vecht was in meer dan een opzicht de levensader van Weesp. Het zuivere Vechtwater was aanvankelijk de basis voor een bloeiende bierbrouwerij. Later gedurende lange tijd voor de jeneverstokerij. Weesper molens zorgden voor de andere grondstof: gemalen graan.
Het water is tot op de dag van vandaag belangrijk voor Weesp. Toen aan het eind van de negentiende eeuw het tegenwoordige Amsterdam-Rijnkanaal werd gegraven, vreesde Weesp een economische terugval. De Vecht was immers niet meer de belangrijkste vaarroute naar het zuiden. Maar het Amsterdam-Rijnkanaal bracht op den duur nieuwe bedrijvigheid naar Weesp.In 1850 had zich daar al een kleine chocoladefabriek gevestigd: Van Houten. Meer dan een eeuw lang heeft dit bedrijf zijn stempel op Weesp gedrukt. Tegenwoordig is de Vecht vooral het domein van mooie sloepen. Het is leuk even de kom van Weesp in te varen. Een aanrader is een ijsje bij Nelis in de Spijktstraat, de winkelstraat direct achter de kom, bij het invaren vanaf de Vecht aan de linkerkant.

Als laatste Muiden

Verder van Weesp naar Muiden, opnieuw ca 30 minuten varen. In tegenstelling tot alle andere plaatsen is Muiden een echte stad aan De Vecht. In de eerste eeuwen na het begin van onze jaartelling was de Vecht een belangrijke handelsweg tussen Noord-Duitsland en Vlaanderen.

Aan haar mui (monding) vormde zich een nederzetting. Utrecht was vóór het jaar 1000 een belangrijk handelscentrum en Muiden was voorbestemd om daarvan een even belangrijke voorhaven te worden. De geschiedenis heeft echter een andere loop genomen.

Mui den als plaats aan de rivier dateert van 700 NChr. Het kreeg een soort stadsrechten samen met Utrecht. In de jaren die volgden was Muiden vaak strijdtoneel van de schermutselingen tussen de graven van Holland en van Gelre, die ten koste van de gebieden langs de Vecht hun macht trachtten uit te breiden.Partijtwisten in het bisdom leidden er toe, dat de Heer van Aemstel en de bisschop van Utrecht elkaar de oorlog verklaarden. Dankzij de steun van Gijsbrechts' aartsvijand, Graaf Floris V van Holland, won de bisschop de strijd. Hij beloonde zijn bondgenoot met onroerend goed, waartoe ook Muiden behoorde. Waarschijnlijk is Floris V de bouwer geweest van het Muiderslot. Ofschoon Floris V enkele jaren later - bij de Hakkelaarsbrug - werd vermoord, bleef Muiden het bezit van de graven van Holland.

Omstreeks 1500, werd Muiden bewoond door 500 à 600 mensen, die hun broodwinning vonden in het vissen op aal, het houden van een paar koeien en het vlechten van biezen matten. Pas na 1600, toen er in het hele land een hoogconjunctuur ontstond ten gevolge van de vaart op vreemde werelddelen, bloeide ook Muiden op. Er vestigden zich nieuwe bedrijven. Amsterdamse brouwers zagen in, dat het goede Vechtwater een betere grondstof was voor hun product dan hun brakke grachtwater en verplaatsten hun bedrijf naar Muiden. Er kwam in navolging van Weesp, dat op dit punt een reputatie genoot, een brandewijnstokerij. Het "Muiderschipper" bitter mag daarom niet aan boord ontbreken.

De Muider- en Naardertrekvaart dateren van 1640, maar ze bleven door het ontbreken van sluizen tot 1663 zonder verbinding met de Vecht. Alle goederen moesten door sjouwers worden overgeladen. De moderne tijd deed zijn intrede toen in 1880 door een Hagenaar de concessie werd verkregen voor de aanleg door Muiden van de Gooise Tram, die tot in de Tweede Wereldoorlog in bedrijf is gebleven.

In 1894 was het Amsterdam-Rijnkanaal gereed. Het maakte de Vecht als verkeersader overbodig en betekende voor vele Muidenaren het einde van hun nering. Amsterdam kwam in trek als werkstad; de stoomtram maakte het mogelijk om daar te gaan werken. Nog stiller werd het toen in 1927 door de bouw van de noodbrug, iets ten zuiden van de tegenwoordige Rijksweg, de verkeersstroom van Naarden naar Amsterdam niet meer door de smalle Naarder- en Sluisstraat en over de tolplichtige Vechtbrug hoefde te rijden. De tol werd verlegd naar de nieuwe brug, maar werd in 1929 afgeschaft. De brug is in het weekeinde nu gelukkig gesloten voor verkeer. Direct naast de brug het terras van Ome Ko. Na de sluis is er links de jachthaven en is het mogelijk om rechts na ca 100m brandstof in te nemen, een van de weinige plaatsen om nog brandstof voor de sloepen te kunnen kopen.

Grote Zeesluis met draaibrug
Bedieningstijden 1 apr t/m 15 apr en 16 okt t/m 31 okt 08.00 - 11.45, 12.15 - 12.45, 13.15 - 17.00 u  16 sep t/m 15 okt 08.00 - 11.45 12.15 - 12.45 13.15 - 20.30 u idem ma t/m vr 
1 jun t/m 15 sep 07.30 - 11.45 12.15 - 12.45 13.15 - 21.00 u 07.00 - 21.00 u
1 nov t/m 31 mrt 08.00 - 11.45 12.15 - 12.45 13.15 - 17.00 u

Een einde van een mooie en smakelijke dag

Na Muiden is het mogelijk weer door te varen. Pas wel op de betonnen kisting richting Pampus. Lang rechtuit varen is het advies op het einde van een mooie lange dag op de Vecht.

varen_over_de_vecht_01.jpg de_vecht_11.jpg IMG_4636.jpg sluis_loosdrecht_010.jpg www_sloepen-lunch113.jpg IMG_4685.jpg varen_op_de_vecht02.jpg www_sloepen-lunch115.jpg www_sloepen-lunch_nl_29_.jpg www_sloepen-lunch_nl_17.jpg sloepen12.jpg www_sloepen-lunch_nl_9_.jpg IMG_4555.jpg IMG_4528.jpg IMG_4456.jpg IMG_4567.jpg IMG_4613.jpg IMG_4673.jpg IMG_4730.jpg IMG_4737.jpg IMG_4738.jpg
©PUR-SER - Funky Ideas 2009
Alle rechten van tekst, beeld, logomateriaal en prijslijsten op deze site berusten bij Sloepen-lunch.nl®
Het is niet toegestaan tekst en beeld of logomateriaal of prijslijst van deze site te kopieren of deels te
gebruiken zonder schriftelijk toestemming van Sloepen-lunch.
PUR-SER Nigtevecht.